.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بازخواني نقش استان گلستان در پيروزي انقلاب اسلامي

مبارزات مردم مسلمان ايران و از جمله استان گلستان بر ضد رژيم پهلوي در نيمه دوم سال 1357 به رهبري امام خميني (ره) هر روز گسترش مي‌يافت كه بازخواني اين وقايع ميزان علاقه و ايثار مردم اين خطه در قبال انقلاب را بيش از پيش روشن مي‌كند.

كتاب استان گلستان در نهضت امام خميني (ره) تاليف غلامرضا خاركويي كه در آن بخشي از حوادث و رويدادهاي اين خطه از كشور در ايام پيروزي انقلاب اسلامي ذكر شده آمده است: با اوج‌گيري نهضت مردمي بر ضد رژيم شاهنشاهي، دولت نظامي ارتشبد ازهاري كه با هدف سركوب و كشتار مردم مبارز از 15 آبان سال 1357 آغاز به كار كرده بود، بر اثر مقاومت ملت مستاصل شد چنان كه ارتشبد عباس قره‌باغي رئيس ستاد بزرگ ارتشداران رژيم شاه در كتاب اعترافات ژنرال مي‌گويد: روز شنبه 9 دي ماه 1357 آقاي شاپور بختيار كه يكي از اعضاي جبهه ملي بود، از طرف شاه مامور تشكيل دولت جديد شد، روز 10 دي ماه 1357 ارتشبد ازهاري استعفا داد و چند روز بعد به بهانه معالجه، كشور را به قصد آمريكا ترك كرد.

ارتشبد ازهاري نخست وزير در مدت 55 روز كه 15 روز آخر آن وي بيمار و بستري بود، نه تنها موفقيتي در برقراري امنيت و آرامش و خاتمه دادن به تظاهرات و اعتصابات و آشوب‌ها نداشت، بلكه عملا نشان داد كه آخرين و مهم‌ترين تصميم شاه يعني تشكيل دولت نظامي كه نخست وزير آن رئيس ستاد بزرگ ارتشداران و اعضاي آن را فرماندهان نيروها و امراي ارتش تشكيل مي‌دادند، در مقابل آشوبگران و مخالفين ناتوان بوده و دولت و نيروهاي مسلح قادر به جلوگيري از اغتشاشات و آشوب‌هاي آنها نيستند ضمنا تاثير شكست دولت نظامي و طرز عمل فرمانداري نظامي در اين مدت در روحيه پرسنل نظامي، همزمان با تشديد تبليغات روحانيون، به‌خصوص فتواي آقاي خميني درباره فرار نظاميان از سربازخانه‌ها، سبب ازدياد روزافزون فرار پرسنل نيروهاي مسلح شاهنشاهي بخصوص پرسنل وظيفه شد.

سرانجام مخالفين موفق مي‌شوند كه با نفوذ در سازمان‌ها و ادامه تبليغات مذهبي و فشار روحي روي پرسنل ارتش شاهنشاهي، قدرت مقاومت نيروهاي مسلح را از آنها سلب كنند.

لذا وقتي براي شاه و حاميان آمريكايي و اروپايي‌اش مسلم شد كه دولت نظامي نيز نمي‌تواند كاري از پيش ببرد، در تاريخ 16 بهمن 1357 مهره ديگري بنام شاهپور بختيار را به نخست وزيري منصوب كرد.

بختيار يكي از اعضاي با سابقه و شاخص جبهه ملي بود كه با سوء‌استفاده از تصوير دكتر مصدق، مي‌خواست ژست مردمي - انقلابي بگيرد.

او خود را مرغ طوفان مي‌خواند و با تاكيد بر قانوني بودن حكومت شاه و سلسله پهلوي، در زير چتر حمايت دول غربي خصوصا آمريكا و انگليس، و نيز فرستاده ويژه دولت آمريكا – ژنرال هايزر – وعده و وعيدهاي فريبكارانه به مردم مي‌داد تا ملت را از ادامه مبارزاتشان كه در آن موقع به مرحله حساس پيروزي نزديك مي‌شدند، منصرف كند.

اما هوشياري حضرت امام خميني مثل هميشه به ياري ملت آمد و معظم له با صدور پيامي در تاريخ 16 بهمن 1357 (همان روز روي كار آمدن دولت جديد)، اين ترفند رژيم شاه را خنثي كرد و آرزوهاي شاه و اربايان خارجي‌اش و نخست وزير جديدش – بختيار – را بر باد داد.

بدنبال اين پيام روحبخش حضرت امام، مردم سراسر كشور، از جمله استان گلستان به خيابان‌ها ريختند و با ادامه و گسترش راهپيمايي‌ها و مبارزات فزاينده و شعارهاي كوبنده، مخالفت خود را با دولت بختيار و نظام شاهنشاهي اعلام كردند:

ما مي‌گيم شاه نمي‌خوايم، نخست وزير عوض ميشه

ما مي‌گيم خر نمي‌خوايم، پالون خر عوض ميشه

بختيار، بختيار، نوكر بي‌اختيار

بختيار، بختيار، منقل تو نگهدار

علاوه بر انجام راهپيمايي، مردم منطقه با صدور اطلاعيه‌هاي مختلف نيز به مخالفت با دولت بختيار پرداختند. چنان كه جامعه روحانيت استان مازندران و گرگان با صدور بيانيه‌اي، اظهارات نخست وزير را درباره فعاليت كمونيست‌ها در نهضت اسلامي اخير ايران رد كرد.

در اين بيانيه كه به امضاي روحانيون تمام شهرهاي استان مازندران و استان گلستان رسيده تاكيد شده است، مبارزات اصيل اسلامي ايران كه از يك سال قبل به اوج شكوفايي خود رسيده براي هيچ فردي در داخل و خارج جاي شك و شبهه‌اي باقي نگذاشته كه نهضت اخير ايران صددرصد ملي و اسلامي است و اين حقيقت در كمال وضوح و روشني در شعارها، حركت‌ها و مخصوصا از نظر رهبري آن كه به دست تواناي حضرت آيت‌الله العظمي خميني و ساير مراجع عظام هدايت مي‌شود بخوبي مشاهده مي‌شود.

همچنين جامعه فرهنگيان شهرستان گرگان نيز با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: اين فرمان هميشه تاريخ است كه تنها حكومتي قابل دوام است كه به‌دست ملت و براي ملت برگزيده شود، ملت ايران راي خود را در طرد حكومت‌هاي غاصب و ضدمردمي 25 سال اخير كه بعد از دولت ملي دكتر محمد مصدق، پيشواي نهضت ضد استعماري شرق روي كار آمده‌اند، داده است.

دولت بختيار هم از قماش همان‌هايي است كه بي‌پشتوانة حمايت مردم، با رژيم مستبد حاكم، راه سازشكارانه را دنبال مي‌كند و مورد حمايت انقلاب مردم ايران به رهبري قائد اعظم - امام خميني- نيست.

جامعه فرهنگيان گرگان هم صدا با خلق مسلمان ايران به اين دولت هم قاطعانه نه مي‌گويد و از وزير دست نشانده اين دولت، محمد امين رياحي، وزير آموزش و پرورش كابينه بختيار، فرمان نمي‌برد.

حضرت امام خميني در تاريخ 16 دي ماه سال 1357 با صدور اعلاميه‌اي در پاريس، ضمن ارائه مطالب و تذكرات سودمندي به ملت مبارز ايران، روز دوشنبه 18 دي ماه را به احترام خون شهداي مظلوم مشهد و قزوين و كرمانشاه و ساير بلاد، عزاي عمومي اعلام كرد.

مردم استان گلستان هم با لبيك به فرمان حضرت امام دست به راهپيمايي ديگري در آن روز، در شهر گرگان زدند كه متاسفانه اين راهپيمايي همچون بسياري از شهرها با گلوله‌هاي آتشين ماموران مواجه شد.

چرا كه وقتي مردم گرگان از فلكه شهرداري به طرف امامزاده عبدالله در حال تظاهرات بودند، دژخيمان رژيم در آن روز با تيراندازي به سوي مردم بي‌دفاع سه نفر را مجروح كردند كه مردم آنها را براي مداوا به بيمارستان پهلوي سابق(پنجم آذر فعلي) منتقل كردند.

ماموران در چنين مواقعي حتي به افراد خارج از تظاهرات كه در كوچه و بازار بودند نيز رحم نمي‌كردند و آنها را بيدليل در خلوت و جَلوَت مورد هدف قرار مي‌دادند.

علاوه بر اين، راهپيمايي ديگري نيز در اين روز 18 دي 1357 از سوي انقلابيون در محله سرچشمه گرگان انجام شد كه در همان ابتدا مواجه با تيراندازي ماموران پليس شدند و بيش از نيم ساعت ماموران براي متفرق كردن جمعيت و ارعاب و وحشت مردم تيراندازي كردند.

ضمن آنكه در آن روز به مناسبت سوم شهيد ميرزايي، در شهر گنبدكاووس مراسم باشكوهي با حضور زنان و مردان و جوانان انقلابي استان گلستان به‌ويژه مردم و فرهنگيان مبارز آن منطقه برگزار شد كه شركت‌كنندگان ضمن تجليل از مقام آن شهيد عزيز، انزجار خود را نسبت به جنايات دژخيمان پهلوي اعلام كردند ضمن آنكه فرهنگيان شهرستان مينودشت هم روز شنبه 30 دي ماه 1357 دست به يك راهپيمايي باشكوه زدند كه بازاريان نيز به آنها پيوستند.

راهپيمايان در مسير خود چند مدرسه را بنام مجاهدان شهيد نامگذاري كردند همچنين در سخنراني‌هايي كه توسط نمايندگان روحانيون و فرهنگيان ايراد شد، راهپيمايان خواستار استعفاي نخست وزير، وزير آموزش و پرورش و نماينده مينودشت در مجلس شوراي ملي رژيم شاه شدند.

خلاصه آنكه بر اثر استمرار قيام اسلامي مردم مسلمان به رهبري حضرت امام(ره) در 26 دي ماه سال 1357 شاه از ايران فرار كرد و در 12 بهمن آن سال امام پس از 14 سال تبعيد با استقبال بي‌نظير مردم به وطن بازگشت و چند روز بعد هم در 22 بهمن كاخ ستمشاهي فروريخت و انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد.

لذا حفظ اين انقلاب الهي و تحقق اهداف و شعارهاي آن، كه مزين به فداكاري‌هاي خالصانه امام شهدا و مردم مبارز است وظيفه‌اي است همگاني و پايان‌ناپذير و كساني كه به هر بهانه‌اي و به هر شكلي و از هر خط و گروهي و با هر موقعيت و مسئوليتي به آرمان‌هاي امام و شهدا و مقدسات ديني خيانت كنند نه تنها در دنيا مطرود ملت هستند بلكه فرداي قيامت شرمنده اولياي خدا خواهند شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.37 seconds.